Brak energii – 10 sposobów na ospałość

Brak energii? Wypróbuj zioła, witaminy, inne specyfiki i naturalne sposoby. Mogą przywrócić Ci chęć, by wskoczyć w wir działania, zamiast gnuśnieć na kanapie. I nie, nie jest to kawa.

Brak energii, zmęczenie duszą w zarodku Twoją chęć do działania? Przejrzyj listę naturalnych sposobów na wyjście z ciemnego tunelu zapaści energetycznej. Kawa jest świetna, kawę wszyscy kochają. Jednak ma ona podstawowy minus – podnosi kortyzol. Innymi słowy działa na organizm stresująco, więc wyczerpuje jego zasoby energetyczne.

Brak energii – kawa go potęguje

Odwyk od kawy jest trudny – gdy ktoś przechodził, to wie, że można się spodziewać ćmiących bólów głowy, otępienia i spadku energii. Po czasie jednak te przykre odczucia odpadają i wyłania się świat widziany bez kawy. Trochę spokojniejszy, poruszający się w zwolnionym tempie, mniej napięty, ale łagodniejszy w odbiorze. Energia zaś powoli wraca i łatwiej uniknąć jej spadków. Tych, które odbierasz jako sygnał: – o, czas wypić następną kawkę.

Zapoznaj się więc z ofertą sposobów na brak energii. Może wyłuskasz coś dla siebie.

10 naturalnych przepisów na ospałość i brak energii

  1. Zszokuj ciało sokiem warzywnym

Wypicie szklanki soku z warzyw wprawia ciało w szok w pozytywnym sensie. Warzywa pozbawione dużej części błonnika szybciej się wchłaniają i trawią. To szybka dostawa energii i składników odżywczych dla organizmu.

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

Warzywny koktajl jest pomocny, gdy czujesz, że bierze Cię przeziębienie. Szufla witamin i czystej energii może ten proces zatrzymać.

Oczywista, mówimy o sokach wyciskanych w domu. Nie o kupionych w auchanie.

2. Nie przymykaj oka na sen

Obracanie się z boku na bok, wyrzucanie poduszek, układanie ich z powrotem – czy tak mija Ci spora część nocy? Ciało nie ma kiedy ponaprawiać uszkodzeń i odzyskać sił. Trzymaj się schematu zasypiania mniej więcej o tej samej godzinie. Nie pij kawy po 15.00. Obiecaj sobie, że nie będziesz rozmyślać i analizować minionego dnia przed zaśnięciem.

Wyobraź sobie, że wkładasz wszystkie myśli do wielkiego wora, zawiązujesz go mocno i odstawiasz na półkę, daleko od łóżka. Umysł może wrócić do mielenia myśli rano. A ty śpij, kochanie.

3. Pomóż sobie adaptogenami

Wyczerpanie i stres mogą załagodzić adaptogeny: ashwagandha, różeniec górski, bazylia, żeń szeń. Różnią się one od siebie działaniem. Zobacz w jaki sposób: Adaptogeny na nerwy, jaki wybrać?

Adaptogeny nie działają punktowo, lecz całościowo. Pomagają organizmowi podołać zmęczeniu, stresowi, pozbyć się napięcia poprzez zrównoważenie hormonów.

Zobacz więcej: Adaptogen – co to jest?

Natomiast trzeba się liczyć z tym, że efekty przyjmowania adaptogenów mogą być widoczne dopiero po kilku tygodniach. To tak jak z ziołami – działają wolno, ale skutecznie.

4. Efekt zamęczenia ciała węglowodanami

Węglowodany to energia, ale bez przesady z ich jedzeniem. Węglowodany z cukru, cukrzonych napojów, ciastek, białego chleba i makaronu przelatują przez układ trawienny i spalają się niczym odrzucony człon rakiety kosmicznej w czasie startu.

Poziom cukru i energii spada tak szybko jak się podniósł po zjedzeniu batonika. Rozwiązaniem jest postawieniem na stole węglowodanów z niskim indeksem glikemicznym: strączkowych, orzechów, ziemniaków, płatków. Wszystkiego, co spala się wolniej niż cukier z buraków cukrowych.

Ustabilizowanie poziomu cukru we krwi ułatwia odzyskanie energii. Nie czujesz męczących wahań.

5. Małe ziarna, które dają dużo energii

Chia, bo mowa o tych ziarenkach, są zaliczane do super pożywienia. Starożytni Majowie i Aztekowie pojadali je w trudnych momentach walk wojennych. Chia ma sporo białka i mikroelementów. Zawiera kwasy omega-3 i omega-6. Przy czym omega-3 jest ponad 2 razy więcej niż omega-6. Z reguły jemy za dużo omega-6. Nawet w oleju lnianym mogą być tylko śladowe ilości omega-3, wbrew oczekiwaniom. Olej lniany mógłby mieć go sporo, gdyby był świeży.

Chia namoczone w wodzie z sokiem cytrynowym to dobra przekąska na popołudnie, gdy dopadają nas podwieczorkowe zachcianki węglowodanowe.

Brak energii - może za mało pijesz?
Brak energii – może za mało pijesz?

6. Może nie pijesz…

Pierwszymi oznakami odwodnienia jest brak energii i zmęczenie. Ile pić? Przyjmuje się, że 30 ml na każdy kg ciała. Zatem osoba o wadze 62 kg powinna pić 62×30=1860ml płynów. Czyli około 1,9 l dziennie.

Chyba, że osoba ta ćwiczyłaby intensywnie – wtedy więcej niż skromne niecałe 2 l.

Przy wysiłku fizycznym warto też uzupełniać elektrolity, np. wodą z miodem, cytryną i szczyptą soli.

7. B jak boosterzy energii

Witaminy z grupy B zwane są witaminami energii. Supermenką wśród nich jest B12. Najlepiej radzi sobie z brakiem energii. Wpływa na produkcję czerwonych krwinek. Zobacz zresztą, co się dzieje, gdy człowiek jest notorycznie zmęczony i niewłaściwie zbada się poziom B12 – Chroniczne zmęczenie – gdy lekarz mówi, że wszystko w normie.

Organizm nie gromadzi B12, więc ciągle trzeba ją dostarczać z pożywieniem. Co ciekawe nie tylko wegetarianie mają problem z utrzymaniem jej poziomu. Również mięsożercy – ze względu na trudności z jej wchłanianiem w przewodzie pokarmowym.

8. Usiądź i napij się herbaty, ale…

…ziołowej, ewentualnie zielonej lub roobois. W zielonych listkach herbaty jest dużo katechin, polifenoli – antyoksydantów, które pomagają naprawić zniszczone komórki. Dobrą zieloną herbata jest matcha.

Roobois, listki z czerwonokrzewu, który rośnie w Afryce, to herbata również napakowana antyoksydantami. Na przykład flawonoidem aspalatyną, która zwalcza stany zapalne i stres oksydacyjny.

9. Olejek eteryczny z mięty pieprzowej

Olejki eteryczne potrafią sprawdzić się w różnych dolegliwościach. Mięta pieprzowa polecana jest na napięciowe bóle głowy. Może jednak pomóc uporać się również z brakiem energii. Krople z tego olejku eterycznego działają energetyzująco na mózg, ułatwiają skupienie.

Gdy opadasz z sił, wystarczy pokropić 2-3 kroplami olejku eterycznego nadgarstki (uwaga – stosowanie olejku bezpośrednio na skórę może uczulić). Można też wlać go do dyfuzora i wdychać. Można również skropić bransoletkę z lawy i mieć zapach mięty zawsze ze sobą.

10. Rekreacja i ruch, a zdrów będzie duch

A brak energii pójdzie w kąt. Regularne ćwiczenia fizyczne na dłuższą metę zwiększają poziom energii. Po prostu bardziej się chce, gdy ciało jest rozruszane. Składniki odżywcze łatwiej się wchłaniają, komórki są dotlenione. Płuca mają zwiększoną pojemność. Nie musisz biegać maratonów. Wystarczy umiarkowany wysiłek.

Naturalne sposoby na brak energii zadziałają, o ile wynika on ze zwykłego zgnuśnienia i zmęczenia nie zaś z choroby tarczycy, anemii, cukrzycy, czy innych zakłóceń równowagi organizmu.

Energia i chęć do działania wróci, gdy zaopiekujesz się sobą i swoim ciałem. Dasz mu tlen, składniki odżywcze i potrzebną ilość dobrego, głębokiego snu.

Ładuj baterie!

źródło

10 naturalnych sposobów na brak energii
10 naturalnych sposobów na brak energii

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o