Cytryna: pospolity owoc na odtrucie człowieka nawet w depresji

Cytryna – odkryj zalety tego pospolitego owocu, który praktycznie zawsze znajdziesz w lodówce. Cytryna to sprzymierzeniec osób znerwicowanych, bo blokuje stany zapalne i czyści z trucizn.

Cytryny trafiły z Azji na południe Europy najwcześniej około 4 wieku p. n. e.. Na dobre jednak rozgościły się tam dopiero w XI w. naszej ery. Ich siłę leczniczą poznali osiemnastowieczni marynarze. Sok cytrynowy wybawił ich ze szkorbutu.

W Polsce cytryny pojawiły się na królewskich stołach w XV-XVI w.

Czy Zygmunt III Waza znał się na antyoksydantach?

Kilkaset lat temu cytryny były super luksusowym dodatkiem. Zygmunt III Waza życzył je sobie podawać w formie dodatku, przyprawy. Już dawno temu medycy wiedzieli, że sok z cytryny dobrze działa na wątrobę, żołądek, serce i oparzenia.

Więcej – lekarze ówcześni wiedzieli, że warto zwrócić uwagę na skórkę cytrusa. Zaraz powiem, dlaczego.

Dzisiaj cytryny są w każdym sklepie. Czy mogą postawić zamartwiającego się nerwusa na nogi? W dużym stopniu tak.

Co tkwi w cytrynie?

  • Witamina C
  • Rutyna, która utrwala witaminę C
  • Beta-karoten
  • Witaminy: B1 (tiamina), B2 (ryboflawina), B3 (niacyna), B6 (pirydoksyna), B9 (kwas foliowy),
  • Witamina E
  • Witamina A
  • Potas
  • Magnez
  • Sód
  • Żelazo
  • Cynk
  • Fosfor
  • Wapń

Najwięcej witaminy C jest w jej skórce (129 mg na 100 g), w całym owocu znajduje się jej 53 mg na 100 g. Z kolei sok z cytryny ma jej 38,7 mg.

Nie są to rekordy zasobności w kwas L-askorbinowy. Na głowę cytrynę bije wiele innych pokarmów: acerola, camu camu, dzika róża, rokitnik, czarna porzeczka czy zwykła natka pietruszki.

Liczy się jednak nie tylko ilość witaminy C, lecz towarzystwo, z którym przebywa. Rutyna, którą znajdziesz w cytrynie, zapobiega ulatnianiu się kwasu L-askorbinowego z ciała. Jednocześnie uszczelnia naczynia krwionośne.

Żeby zjeść jak najwięcej witaminy C z cytryny, trzeba byłoby szamać jej skórkę. Nie bez przyczyny kilkaset lat temu przyrządzano przysmak – skórę cytrusową w cukrze. Choć na pewno nie miała ona aż tylu właściwości odżywczych, co świeżo zdjęta z owocu.

Ty możesz sobie ścierać lemon zest, skórkę cytrynową, do sałatki, na rybę, czy do koktajlu.

Jest jeszcze jeden powód, dla którego skórka jest cenna. Powód nazywa się limonen. To związek z grupy terpenów, mocno antyoksydacyjny, zdolny zwalczać komórki rakowe. Wyjątkowo długo utrzymuje się on w krwiobiegu.

Zatem limonen i witamina C w dobrym towarzystwie rutyny działają przeciwutleniająco. To dobra wiadomość dla osób depresyjnych. Nadmiar toksyn, jak również stany zapalne mają związek z objawami depresji.

cytryna pełna korzyści
cytryna pełna korzyści

15 powodów, dla których obdarzysz cytrynę miłością

  1. Terpeny z cytryny (limonen + cytral) wzmagają wytwarzanie śliny. To z kolei pobudza produkcję enzymów trawiennych i żółci.
  2. Sok z cytryny utrzymuje równowagę kwasowo-zasadową organizmu.
    Cytryna jest kwaśna (2-2,5 pH), ma dużo minerałów, które po strawieniu podwyższają pH organizmu, czyli go alkalizują. Nie jest tak, że jak coś jest kwaśne, to zakwasza organizm.
  3. Cytryna jest antyseptyczna, bakteriobójcza. Może stawać do walki nawet z salmonellą i gronkowcem, E. coli.
  4. Sok cytryny może chronić przed skutkami zatrucia toksynami z orzechów (aflatoksyny).
  5. Wyciśnięty sok z tego cytrusa zwiększa poziom glutationu w wątrobie. Jest to związek antyoksydacyjny, który wykorzystywany jest przez mitochondria komórek. Glutation umożliwia odtruwanie organizmu.
  6. Sok cytrynowy chroni wątrobę przed zniszczeniem i stłuszczeniem.
  7. Ogranicza powstawanie szczawianów, które tworzą kamienie w nerkach. Możliwe jest nawet rozbicie już istniejących, jeśli są małe.
  8. Cytryna wpływa pośrednio na stan skóry – wygładza zmarszczki, wspomaga leczenie ran.
  9. Poprawia odporność. Witamina C stymuluje produkcję białych ciałek krwi, które są bronią w walce z infekcjami.
  10. Sok z cytryny zwiększa przyswajalność karotenoidów. Np. wcale nie wchłaniamy ich tak dużo z duszonej marchewki, choć marchew surowa ma sporo beta-karotenu. Dodatek soku z cytryny podwyższa przyswajalność karotenoidów.
  11. Sok z cytryny chroni serce. Zbija też udział cholesterolu LDL, utrzymuje elastyczność tętnic (zasługa rutyny). W pewnym badaniu podawano osobom z wysokim cholesterolem limonen i witamine E przez miesiąc. Cholesterol spadł o 20-30 proc. Limonen redukuje apolipoproteinę B, która występuje przy podwyższonym poziomie cholesterolu.
  12. Kwas foliowy ma działanie antynowotworowe, choć nie do końca. Wycisza DNA komórek rakowych tylko na wstępnym etapie. Wykryto wzrost komórek rakowych pod wpływem kwasu foliowego, gdy choroba była bardziej zaawansowana.
  13. Ciepła woda z cytryną rano zapobiega zaparciom.
  14. Skórka cytrynowa potrafi poprawić mikrobiotę w jelitach osób, starających się o utratę kilogramów.
  15. Woda z sokiem cytryny znosi objawy niestrawności – odbijanie się po posiłku.

Ostrzeżenie

Już tak to jest na tym świecie, że nie wszyscy mogą wszystko. Choćby coach zapewniał Cię, że jednak możesz. Sok cytryny na czczo podnosi prawdopodobieństwo podrażnienia żołądka (uwaga na wrzody, nadwrażliwość), więc nie można z nim przesadzać.

Nie należy również pić gorącej herbaty z cytryną, bo powstaje wtedy cytrynian glinu. To sól glinu, a glin to aluminium. Aluminium z kolei przyczynia się do chorób neurodegradacyjnych (alzheimer). Ostrzeżenie dotyczy gorącego naparu herbacianego. Jeśli do takiego wrzucimy kwaśną cytrynę, z liści uwolni się przyswajalny dla człowieka. Jeśli napój jest chłodny i do takiego dodamy cytryny – nie ma takiego niebezpieczeństwa.

Tak to jest, że każdy artykuł ma koniec. Ten również. Mam nadzieję, że dostarczyłam wystarczająco dużo powodów, by przekonać Cię do picia wody z sokiem cytrynowym. Fajnie sprawdza się wieczorem, po zakończeniu okna jedzeniowego na poście przerywanym.

Zobacz, co ma wspólnego stan zapalny z depresją: Przyczyny depresji, dlaczego lekarze się mylą.

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o