Dieta antydepresyjna, w której burak i jajko to sztos

Związek między jedzeniem i depresją jest mniej więcej taki jak między księżycem i słońcem oraz wodami oceanicznymi. Dieta antydepresyjna wywołuje przypływ dobrego nastroju, jedzenie śmieciowe – nakręca jego odpływ.

Im bardziej prozapalnie jesz, tym większa szansa, że zachorujesz na depresję. I odwrotnie – w im gorszym stresie jesteś, tym bliżej jesteś sięgnięcia po czipsy i colę.

Istnieje ścisłe połączenie między dietą prozapalną i zwiększonym ryzykiem zapadnięcia na depresję – dowiedli badacze w badaniu na ponad 100 000 osobach, którego wyniki opublikowano jesienią 2018 r. Dieta antydepresyjna może ograniczyć ryzyko depresji, a także zmniejszyć jej objawy.

Przeczytaj może: Jak olej CBD uszczęśliwia jelita?

Mówiąc o diecie antydepresyjnej, antyzapalnej, badacze mieli na myśli zwiększone spożycie produktów pełnoziarnistych, a także zawierających cholinę (jajka, brokuły i kalafiory) oraz betainę (buraki).

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

Dieta antydepresyjna ma zawierać betainę

Betaina powstaje w ciele. Jej źródłem są buraki, od których łacińskiej nazwy (beta vulgaris) ten związek chemiczny zapożyczył swoje miano. Betaina jest składnikiem soków żołądkowych. Odpowiada za wyciąganie ze składników odżywczych wapnia, witaminy B12, białek i żelaza. Wraz z pepsyną, enzymem trawiennym, rozkłada je na mniejsze cząsteczki i pomaga w ich przyswajaniu. Uczestniczy też w syntezie kreatyny.

Dlatego warto ją jeść, gdy komuś zależy na budowie tkanki mięśniowej, której składnikiem jest kreatyna.

Betaina możne być pomocna w trakcie odchudzania. Wspomaga trawienie, ponieważ przyczynia się do zwiększenia stężenia kwasu solnego w żołądku. Usprawnia także trawienie tłuszczu wątrobowego. Wspomaga regenerację komórek wątroby.

Przydatna jest także w obniżaniu poziomu homocysteiny we krwi.

Zbyt dużo betainy powoduje biegunki i nudności.

dieta antydepresyjna

Dieta antydepresyjna – purpura buraka wymieszana z magentą to źródło dobrego nastroju.

Cholina to drugi ważniak, gdy liczy się dieta antydepresyjna

Betaina występuje tam, gdzie cholina, czyli witamina B4. Betaina syntetyzowana jest z choliny. A cholina jest w szpinaku, owocach morza, kiełkach pszenicy, w wątróbce, a przede wszystkim w żółtkach jaj (280 mg). Można ją czerpać też z orzechów, ryb, nasion strączkowych, mięsa, jeśli ktoś je.

Cholina występuje w organizmie człowieka w fosfolipidach, np. lecytynie. Lecytyna odgrywa rolę w funkcjonowaniu komórek, w tym nerwowych. Zadaniem choliny jest utrzymać prawidłową strukturę komórek.

Witamina ta wpływa na poprawę pamięci długotrwałej. Ogranicza wystąpienie demencji, otępienia. Redukuje ryzyko wystąpienia nowotworów.

Jakby tego było mało cholina reguluje gospodarkę lipidową, wspomaga pracę wątroby.

Gdy choliny jest za mało, w wątrobie kumulują się cholesterol i trójglicerydy. To droga do stłuszczenia tego organu.

Spożywanie pożywienia z choliną zaleca się w napięciu nerwowym, także przy nadużywaniu alkoholu.

Przeczytaj jeszcze: Przewlekły stres głodzi mózg, czyli 50-letni staruszek

Dieta antydepresyjna, czyli droga od białej mąki do zdołowania

Osoby biorące udział w badaniu, żywiące się w sposób niezdrowy, produktami sprzyjającymi stanom zapalnym, z większą częstotliwością były diagnozowane w kierunku depresji lub zgłaszały objawy tej choroby. W przeciwieństwie do osób żyjących na diecie antydepresyjnej.

Jaki mechanizm tu działa?

Do końca nie wiadomo, ale dieta prozapalna aktywuje system odpornościowy, a organizm wchodzi w chroniczny większy lub mniejszy stan zapalny. W efekcie rozwijają się przewlekłe choroby naczyń krwionośnych, cukrzyca, a także zaburzenia na poziomie psychologicznym.

U myszy dieta przeciwzapalna, wzbogacona we flawonoidy, podparta ćwiczeniami fizycznymi (mysz biegała lub robiła skłony?) prowadziła do pobudzenia genów, które pozytywnie wpływają na plastyczność neuronów. Zarazem malała ekspozycja genów o działaniu niszczącym, włączonych w mechanizmy stanów zapalnych.

Z badania płynie jeszcze jeden ciekawy wniosek.

Stan psychiczny determinuje, co wybierzesz po otwarciu drzwi lodówki. Studenci w łagodnym bądź umiarkowanym stresie trzy razy częściej – niż studenci w dobrym nastroju – sięgali po przetworzone jedzenie, mniej chętniej po owoce i warzywa.

Generalnie badacze rekomendują dietę zbliżoną do śródziemnomorskiej, antyzapalną.

Badanie objęło 11 studiów, w których uczestniczyło ponad 100 000 osób w wieku 16-72 lat.

Źródło:

https://www.clinicalnutritionjournal.com/article/S0261-5614(18)32540-8/pdf

 

 

 

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o