Dieta ketogeniczna zmieni ponuraka w konesera życia?

Dieta ketogeniczna polega na ograniczeniu cukrów. Czy to wystarczy, by usiąść na scenie życia w luźnej pozie i machając nogami, patrzeć spokojnie na film, który wyświetla Ci matrix? Jest 5 argumentów na poparcie tej tezy.

Dieta ketogeniczna jest na topie. Są na niej celebrytki, bo ułatwia schudnięcie i utrzymanie wagi. Jak działa na depresję i lęk? Przecież węglowodany podnoszą nastrój, a tu są ograniczone.

Już prawie 100 lat temu zauważono, że usunięcie cukrów z codziennego menu zmienia „coś” w mózgu. Dietę ketogeniczną przepisywano więc epileptykom. Alternatywą były głodówki, które również pomagały zmniejszyć liczbę ataków padaczkowych.

W obu przypadkach – diety keto i głodówek – wyższy poziom ketonów we krwi ratował przed objawami choroby. Tyle, że na głodówkach pacjenci słabli, na keto zaś nie.

Dietę ketogeniczną polecano też cukrzykom i osobom, które miały kłopot, by zmieścić się w standardowe rozmiary ubrań.

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

Tip: Niska ilość węglowodanów to 50-130 g na dobę, 10-25% energii z pożywienia. Ketony pojawiają się we krwi i moczu przy dawce poniżej 50 g.

Czy dieta ketogeniczna może leczyć depresję?

Sprawdzano to na szczurach. Gryzonie na diecie ketogenicznej były tak samo żwawe jak te na zwykłej, ale karmione antydepresantami.

Dieta ketogeniczna może wpływać na budowę mózgu. Pokazano to na nienarodzonych jeszcze myszkach, których matkę karmiono wg zasad keto. Po narodzeniu myszki pozostawiono na tej diecie. Okazało się, że maluchy mają większy obszar hipokampu (tu mieszczą się funkcje uczenia się), móżdżku (ruch) i kory mózgowej (funkcje poznawcze, wrażenia zmysłowe, myślenie). Były też mniej skłonne do zachowań lękowych i depresyjnych niż koledzy i koleżanki karmieni zwyczajnie.

Z kolei inne badanie wykazało, że dieta ketogeniczna zmienia grubość naczyń krwionośnych. Ketony chronią też komórki mózgowe przed uszkodzeniami. Dzieje się tak, bo ketony ograniczają śmierć neuronów i chronią komórki przez niszczeniem przez nadmiar glutaminianu (anionu kwasu glutaminowego) w mózgu.

TIP: Ciała ketonowe (ketony) powstają jako produkt uboczny spalania w wątrobie krążących we krwi wolnych kwasów tłuszczowych. To takie związki chemiczne: aceton, kwas acetooctowy i kwas betahydroksymasłowy.

Przeciwne działanie do glutaminianu, który pobudza mózg, ma inny neurotramistter – GABA. Hamuje i wycisza reakcje stresowe. Jednocześnie glutaminian jest prekursorem GABA.

Oba neuroprzekaźniki powinny pozostawać w równowadze, by człowiekiem nie szarpały nerwy. Na marginesie: gdy za dużo jest glutaminianu dochodzi do ataków epileptycznych.

Dieta ketogeniczna pomaga zamieniać więcej glutaminianu w GABA. Ma to prawdopodobnie związek z przetwarzaniem ketonów i wykorzystaniem ciał ketonowych jako paliwa, z którego powstaje glutaminian.

Jak dieta ketogeniczna pomaga na niepokój i depresję?

1. Po pierwsze normuje poziom energii

Jedzenie płatków na śniadanie, a potem kanapki z bułki dostarcza sporej ilości węglowodanów. Wtedy poziom cukru we krwi rośnie. Gdy po pewnym czasie nie zjesz znów węglowodanów, cukier poleci w dół.

Spadki cukru psują samopoczucie. Mózg potrzebuje go do pracy, przynajmniej w pierwszej kolejności. Gdy go nie dostaje, dobiera się do czegoś lepszego – ketonów, które wyłaniają się po spaleniu tłuszczów. Mózg może funkcjonować na nich dłużej. Są szybciej dostępne niż glukoza.

2. Po drugie dieta ketogeniczna łagodzi stany zapalne

Węglowodany proste: bułki, ciastka, płatki, makarony w zbyt dużej ilości mogą przyczyniać się do wywoływania stanów zapalnych.

Białko z warzywami, zwłaszcza zielonymi, zaś im przeciwdziała.

Biały, skrzący się cukier z łyżeczki składa się z glukozy i fruktozy. Nie tylko powoduje stany zapalne, ale również choroby nerek, serca, wątroby.

Chroniczne stany zapalne wywołują zaburzenia układu nerwowego. Cukier obniża poziom naturalnego antydepresantu – czynnika BDNF (eurotroficzny czynnik pochodzenia mózgowego – brain derived nuerotrophic factor, BDNF). Odpowiada on m. in. za szybkie kojarzenie i jasność umysłu.

Czytaj: Post przerywany działa na depresję.

Depresyjni mają podwyższone wskaźniki prozapalnych cytokin – cząsteczek, które organizm produkuje w odpowiedzi na zapalenie. Pod wpływem częstego jedzenia węglowodanów, ale również szkodliwych tłuszczy jelita zaczynają „przeciekać”. Przepuszczają niekorzystne składniki do krwi. To jeszcze nakręca stan zapalny.

Zobacz: Przyczyny depresji, dlaczego lekarze się mylą?

Osoby z nowotworami i chorobami układu odpornościowego częściej mają depresję niż zdrowe. Nic w tym dziwnego, gdy się choruje. Co było jednak pierwsze – stan zapalny czy depresja?

3. Po trzecie ketony regenerują mózg – wspomagają produkcję nowych komórek nerwowych

W depresji postępuje degeneracja komórek nerwowych w hipokampie. Dieta jest ważna w neurogenezie, czyli rodzeniu się świeżutkich, wesołych komórek mózgowych. Duża ilość węglowodanów obniża neurogenezę. Cukier podnosi insulinę, insulina zaś niszczy organy wewnętrzne, w tym mózg. Szczury, które jadły dużo cukru i niezdrowych tłuszczów dosłownie w ciągu 2 miesięcy, stały się otępiałe i gorzej kojarzyły.

4. Po czwarte tłuszcze karmią mózg

Dieta ketogeniczna zasadza się m. in. na zdrowych, wielonienasyconych tłuszczach. Mózg składa się w 60% z tłuszczu. Potrzebuje więc dobrych tłuszczów, by pracować jak szybki procesor w nowym laptopie.

Mózg uwielbia kwasy tłuszczowe omega-3. Wracamy więc do starej i znanej zasady – więcej omega-3, mniej prozapalnych omega-6. Omega-3 mogą podnieść produkcję serotoniny, neuroprzekaźnika szczęśliwości.

5. Po piąte dieta keto dostarcza więcej przeciwdepresyjnych składników odżywczych

Dieta ketogeniczna może zmniejszać depresję również dlatego, że w produktach zwierzęcych znajdują się: omega-3 (ryby lub mięso ze zwierząt karmionych trawą), tryptofan, l-glutamina, tyrozyna, metionina, fenyloalanina (aminokwas, budujący białka). To jednak sprawa dyskusyjna dla osób, które nie jedzą mięsa. Składniki te można pozyskać z innych źródeł.

Czasami na diecie ketogenicznej można być smutnym. Dlaczego?

Po pierwsze dlatego, że nie zwracasz uwagi na to, co wkładasz do ust. Ne odżywiasz się, tylko jesz śmieci. Tyle, że białkowe, nie węglowodanowe. Np. boczek saute, kotlet bez panierki plus napój bez cukru. Bez warzyw.

Z pustego i organizm nie naleje. Potrzebne są witaminy, minerały, enzymy. Również do wytworzenia neuroprzekaźników: serotoniny i dopaminy. Serotonina zresztą bierze udział w trawieniu, znajduje się w jelitach.

Dlatego można odczuwać smutek i depresję – jelita nie dostają składników odżywczych do przerobienia. A że komunikują się z mózgiem cały czas (co ciekawe komunikacje z jelit do mózgu odbywa się zdecydowanie częściej niż w odwrotnym kierunku), to mózg również nie ma powodów do zadowolenia.

Po drugie – może Ci brakować elektrolitów

Na początku diety ketogenicznej organizm przestawia się z rozkładania węglowodanów na wyciąganie energii z białek i tłuszczów. Nerki wydalają wtedy więcej płynów z organizmu. Tracisz wtedy magnez, potas, sól.

W efekcie łatwo o załamanie nastroju. Minerały można uzupełnić, dodając do jedzenia lub napojów sól z mikroelementami.

Na razie tyle o diecie ketogenicznej i depresji. Wniosek jest jeden – nawet jeśli nie chcesz zacząć wyznawać nowej religii, ketogenizmu, to warto przy depresji zwrócić uwagę na zmniejszenie ilości węglowodanów.

Czytaj o ketonach i głodzie: Ketony i dlaczego głód osłabia?

Źródła:

https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1002/brb3.300
https://thenoakesfoundation.org/news/blog/the-ketogenic-diet-and-depression

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o