Intermittent fasting, efekty i wady

Intermittent fasting, po naszemu post przerywany, pomógł Hugh Jackmanowi przygotować sylwetkę do roli w The Wolverine. Chłop musiał najpóźniej do 18.00 zameldować się w restauracji na kolację z żoną, by zmieścić się w swoim oknie jedzeniowym. Śniadanie jadł zaś o 10.00.

Intermittent fasting dla Hugh Jackmana to był schemat jedzenia między 10.00 a 18.00. W tym czasie aktor jadł, ile chciał. Potem, przez 16 godzin pościł. Efekty intermittent fasting w jego przypadku możesz obejrzeć na filmie. Rzecz jasna, aby osiągnąć taki olśniewający rezultat, musiał dodatkowo intensywnie ćwiczyć.

Dorównać Jackmanowi nie jest łatwo, zresztą on ma inną bajkę. Inną, bo zakładam, że nie jesteś hollywoodzką aktorką lub aktorem, skoro czytasz ten tekst. Każdy żyje w swojej bańce, w ramach której doświadcza. Nie ma gorszej lub lepszej.

Do intermittent fasting mogą przekonać Cię inne argumenty. Gdy masz pusty brzuch, startuje cała kaskada zmian hormonalnych. Sprzyjają one budowie mięśni i spalaniu tłuszczu.

Tu zresztą pisało się o hormonie wzrostu (wzrost na poście) i insulinie (spadek, zwłaszcza przy diecie niskowęglowodanowej): Jak schudnąć na poście przerywanym bez diety.

Przypomnijmy, jak intermittent fasting działa.

Co się dzieje insuliną podczas intermittent fasting?

Ciało wydziela hormon insuliny, gdy zjadamy posiłek. Hormon ten potrzebny jest, by wspomóc wchłanianie składników odżywczych z jedzenia. Insulina zbiera cukry z krwi i kieruje je do wątroby, mięśni, komórek tłuszczowych, by zrobić zapas energii.

Problem w tym, że wsuwanie jedzenia zbyt często i w zbyt dużych ilościach, czyni Cię odpornym, mniej wrażliwym na działanie insuliny. To zaś w następstwie może prowadzić do chorób, jak rak czy cukrzyca. Ma też inny efekt – utrudnia spalanie tłuszczu.

Post, czyli rzadsze jedzenie, dawanie ciału możliwości, by odpoczął od trawienia i wydzielania insuliny, pozwala pozbyć się tłuszczu cielesnego. Co więcej intermittent fasting do pewnego stopnia jest w stanie zniwelować szkody, wynikające z kiepskiej diety. Do jakiego stopnia? Trudno powiedzieć. Lepiej nie obżerać się czipsami i pączkami w oknie jedzeniowym. Z pewnością.

intermittent fasting

Co się dzieje z hormonem wzrostu?

Niektórzy ludzie stosują intermittent fasting intuicyjnie. Nie pasuje im jedzenie wieczorem, czy późno popołudniu. Źle się po tym czują i naturalnie rezygnują z posiłków w tym czasie.

Ludzie Ci zyskują na tym wiele – rośnie u nich poziom hormonu wzrostu. To dzięki niemu powiększają się mięśnie, znika tłuszcz, poprawia się jakość kości, wydłuża się życie. Przy czym warto pamiętać, że nocą, na którą przypada większość okresu postu, należy spać. Niby oczywiste, ale jednak nie dla wszystkich. Sen sprzyja wzrostowi hormonu fitnessu, czyli wzrostu.

Hormon wzrostu może podnieść się nawet o 2000% u mężczyzn i 1300% u kobiet w czasie postu 24-godzinnego. Czyli jednak dłuższego niż zakładane 16 godzin intermittent fasting. Tyle, że post przerywany to stały model jedzenia, a niejedzenie przez całą dobę można zrealizować od czasu do czasu.

intermittent fasting
Co na śniadanie po nocnym poście?

Jakie są wady intermittent fasting?

Istnieją, a jakże. Przede wszystkim zdarza się, że nie ma czasu na jedzenie w oknie na to wyznaczonym. Ze względu na pracę, spotkania, obowiązki, itd. Tu trzeba wyważyć, zastanowić się, jak rozwiązać tę kwestię. Jak często się to zdarza? Jeśli rzadko, to po prostu kolejnego dnia wracasz do intermittent fasting w wyznaczonych godzinach i już. Jeśli często – może warto zmienić godziny okna jedzeniowego.

Ponieważ wiesz, że masz się zmieścić w określonych godzinach z posiłkami, masz pokusę, by najeść się na zapas. Na dodatek niezdrowych rzeczy. Z czasem, po kilku tygodniach postu, apetyt ureguluje się samoczynnie. Zwłaszcza, gdy postarasz się jeść raczej mniej węglowodanów niż więcej. Łatwiej wtedy zaspokoić głód i pozbyć się zachcianek.

Inna rzecz, na którą należy uważać – co jesz na pusty żołądek, rano, po zakończeniu postu. Warto nie wrzucać wtedy na ruszt byle czego, ale zrobić podkład z koktajlu warzywnego, owocowego, czy mieszanego. Jeśli zjesz coś koszmarnie tłustego, czy niezdrowego, może rozboleć Cię żołądek.

O poście przerywanym nigdy za wiele. To świetny sposób, by uporać się z wszystkimi problemami związanymi z jedzeniem. O ile nie cierpisz na chorobę, która wyklucza post (chociażby zaburzenia odżywiania na podłożu psychicznym), to przyjrzyj się tej opcji z uwagą.

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o