Jajko i jego 15 sekretów, czy znasz wszystkie?

Jajko to duża, pojedyncza komórka, którą ludzie lubią sobie skonsumować na śniadanie. Zwłaszcza wielkanocne. Mit o podnoszeniu cholesterolu przez jajka został obalony kilka lat temu. Sprawdź, czego jeszcze nie wiesz o jajkach.

Jajko, wcześniej pokolorowane, wręczano sobie jako podarunek z okazji początku wiosny już 3000 lat p. n. e. w Persji. Na początku chrześcijaństwa jajka symbolizowały zmartwychwstanie. Malowano je na czerwono na pamiątkę krwi Jezusa. Jajka ozdabiano kilkadziesiąt tysięcy lat temu w Afryce. Tyle, że były to jaja strusie. Tradycji i obrzędów związanych z jajkami jest mnóstwo i są one stare jak świat.

Wg GUS przeciętny Polak zjada niecałe 150 jajek rocznie. Tymczasem kura znosi przez całe życie ponad 220 jaj. Nie zjadamy więc całego urobku zwierzaka. Co ciekawe w 2005 i 2010 r. poczynaliśmy sobie z jajkami śmielej, bo na głowę przypadało ponad 200 sztuk. W 2012 r. apetyt na nie zmalał. Czyżby cholesterolowy strach utrwalił się na dobre?

Co ciekawego można powiedzieć o jajku? Zobacz i przekonaj się, czy jest tak, jak Ci się wydawało.

15 faktów z jajem w roli głównej

  1. Grubość skorupki zależy od wieku kury

Nie zależy zaś od jej koloru. Może się wydawać, że białe jajka mają delikatniejsze skorupki, ale w istocie kolor nie ma znaczenia. Młode kury niosą jaja z twardszą skorupą. Im ptak starszy, tym miększa, kruchsza skorupka.

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

2. Kolor skorupki nie ma związku ze składnikami odżywczymi

Biała, brązowa, jasnobrązowa, nakrapiana skorupka – kolor opakowania jaja nie wskazuje, czy jest ono mniej lub bardziej odżywcze. Nie ma sensu też wiązać go z smakiem jajka.

3. Kolor żółtka – ma i nie ma znaczenia

Nie każde pomarańczowe żółtko jest bogatsze żywieniowo.

Nie można zakładać, że im bardziej żółte żółtko, tym więcej w nim składników odżywczych. Chociaż kury, które wolno, czyli swobodnie drepczą i żywią się różnymi roślinami wedle uznania, niosą jaja o pięknych, głęboko pomarańczowych żółtkach. Te jajka są na pewno smaczniejsze i zdrowsze niż złożone przez ptaki zamknięte w pomieszczeniach.

Pomarańczowe żółtka nie gwarantują, że w jaju będzie więcej tłuszczu i białka. Natomiast jest w nich nawet 100 razy więcej karotenoidów – luteiny i beta karotenu. Co więcej jajko takie może zaoferować więcej omega-3 i mniej cholesterolu niż zniesione przez kurę przemysłowo. Więcej korzystnych składników odżywczych znajduje się w jajku tylko wtedy jednak, gdy kolor żółtka to efekt spacerów kury po trawie i dziobania tego, co lubi.

Żółtko może wyglądać ładnie również z innych powodów. Jeśli hodowca doda do paszy barwniki, które nadadzą żółtku głęboki kolor, to osiągnie efekt wizualny, który ucieszy oko gospodyni, gniotącej makaron na żółtkach. Kolorek jednak w tym przypadku nie przełoży się na udział karotenoidów w jajku.

Co do koloru – w pewnym eksperymencie kury karmione pożywieniem bogatym w czerwoną paprykę niosły jajka z truskawkowo czerwonymi żółtkami.

4. Rozmiar jajka

Zależy od wieku kury. Im starsza, tym większe jaja znosi.

Sekrety jajek ciąg dalszy

5. Najpierw było białko

Jajko zaczyna się od wytworzenia białka.

6. Kury z wolnego wybiegu, niekoniecznie są wolne

Wprawdzie nie są upchane w klatkach, ale nie mogą szwendać się po otwartym terenie. Wolny wybieg oznacza tyle, co otwarcie na pewien czas drzwi hali, w której trzymane są kury. Nie mają one szans wyjść, bo jest ich za dużo, a drzwi są za ciasne. W jednej hali hoduje się tysiące niosek.

7. Test na świeżość

Zna go praktycznie każdy – wystarczy włożyć jajko do szklanki wody i patrzeć, czy spada na dno, czy raczej dryfuje do góry. Dzieje się tak dlatego, że skorupka przepuszcza powietrze. Im dłużej jajko leży, tym więcej powietrza wchodzi do środka. W jaju powstaje powietrzna kieszonka. To ona, jak kamizelka ratunkowa, wypycha starsze jajko do góry.

Jeszcze jeden tip – przed rozbiciem jajko można powąchać. Stare, zepsute będzie zajeżdżało nawet przez skorupkę zapaszkiem dalekim od woni stokrotek.

Na koniec – jeśli trafiło Ci się białko z tzw. białym smarkiem, to ciesz się. To znaczy, że jest świeże.

8. Jajka w koszulkach – tylko świeże

Świeże jajka mają zwarte, nie bardzo przeźroczyste białko i jędrne żółtko. Dlatego najlepiej nadają się do wybijania na wrzątek. Większa jest szansa, że nie rozleją się, lecz utrzymają kształt.

9. Jajka w proszku, w płynie – nie jedz tego

Do przetworów jajecznych trafiają jajka najgorszego sortu. Kiedyś producenci jajek mrozili całe pojemniki żółtek i białek z jajek, które stłukły się w czasie obróbki i sprzedawali je cukiernikom Ci wykorzystywali je do lodów i ciast.

10. Jajka z omega-3 to raczej marketing

W jajku naturalnie znajdują się kwasy omega-3, których mamy zwykle za mało w porównaniu do omega-6. Trudno udowodnić, o ile karmienie kur paszami z dodatkiem siemienia lnianego, oleju rzepakowego czy innych składników zwiększa zawartość omega-3. Lepiej kupić jajka od kur chowanych po gospodarsku.

Poza tym większość omega-3 z jajek to ALA, nie zaś najbardziej pożądane DHA i EPA. Standardowo w jajku jest ok. 30-40 mg kwasów omega-3 i 600 mg omega-6.

Jajko – co jeszcze?

11. Żółtko i białko mają po tyle samo protein

Konkretnie – zarówno żółtko jak i białko mają po 3 gramy białka. Różnica jest taka, że białka są o niebo mniej kaloryczne (ok. 15 kalorii) niż żółtka (jedno ma 60 kalorii). Dlatego poleca się jajecznicę z białek jako danie odchudzające.

12. Histeria cholesterolowa jest skończona

Obecnie wiadomo, że cholesterol z jajek w umiarkowanym stopniu wpływa na jego poziom we krwi. Właściwie jedzenie cholesterolu w ogóle na to nie wpływa. Jajka mogą nawet obniżyć cholesterol.

13. Jajo jak słońce

Jest źródłem witaminy D jako jeden z nielicznych produktów żywieniowych – oprócz ryb i mleka. Jeśli potrzebujesz witaminy D, to nie zapiekaj jajecznicy w piecyku. Zostaje w niej tylko jedna trzecia pierwotnej zawartości witaminy słońca. Natomiast gotowane jajka lub krótko smażone zachowują jej aż 80%. Acha, nie licz na witaminę D z jajecznicy z białek. D jest w żółtku.

14. Co robi kura, wysiadująca jajko, by żółtko nie przykleiło się do ścianki skorupki?

Obraca je 50 razy dziennie. Zarobiona matka.

15. Niebieskie jajka? Naturalnie!

Rasa chilijskich kur, araukana, znosi gotowe, wielkanocne, kolorowe jaja – w różnych odcieniach niebieskiego, różowego, zielonego, szarego, brązowego.

Smacznego jajka!

Przeczytaj: Dieta antydepresyjna, w której burak i jajko to sztos

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o