Jak przygotować siemię lniane i uniknąć cyjanowodoru

Jak przygotować siemię lniane - uważać na cyjanek
Jak przygotować siemię lniane

Jak przygotować siemię lniane – jeśli nie masz w planach realizacji scenariusza sztuki Arszenik i stare koronki, nie idź na łatwiznę, podając sobie lub bliskim surowy, mielony len wprost z łyżki. Chyba, że dodasz do niego inne składniki, z którym stworzą unikatową, zdrowotną kombinację.

Jak przygotować siemię lniane więc, by lepiej się poczuć zamiast podtruwać? Najlepiej uprażyć na patelni, posypać całymi ziarnami własnoręcznie pieczony chleb, zaparzyć całe ziarna wodą aż zrobi się kleik.

Jeśli wolisz surowy len, nie rozgniataj, nie miel ziarenek. Niech zostaną całe. Można je w takiej formie namoczyć w chłodnej wodzie. Powstanie wtedy śluzowata galaretka, która chroni żołądek i poprawia trawienie.

Całe ziarna nie są szkodliwe dla zdrowia. Natomiast te z naruszoną łuską mogą być niebezpieczne. Nie martw się jednak, jeśli wsuwałeś czy wsuwałaś do tej pory surowy, mielony len na potęgę. Organizm ludzki nie jest głupi i wie jak sobie radzić z tym, co może mu zaszkodzić.

Dlaczego surowy, zmielony czy nawet utłuczony len, może nadszarpnąć zdrowie?

Zanim zaczniesz szukać przepisów, jak przygotować siemię lniane, poznaj glikozydy

Siemię, skądinąd zdrowe, ma w sobie glikozydy (konkretnie glikozydy nitrylowe – nitrylozydy).

Jest to linustatyna i neolinustatyna. Kiedy łamiemy ziarenko, do działania ruszają enzymy (linamaryza), które do tej pory w nim drzemały. W efekcie glikozydy zmieniają się w cyjanowodór. Po drodze zaś powstają kolejne związki: linamaryna i lotaustralina.

Cyjanowodór to trucizna. W połączeniu z wodą powstaje z niego słaby kwas pruski.

Należy więc pamiętać, by nie mielić surowych ziaren i nie jeść ich w takiej postać przesadnie dużo.

Chyba, że….dołożysz do nich inne produkty żywnościowe. Zaraz do tego wrócę.

Zastanawiasz się często, jak przygotować siemię lniane i pierwsze, co przychodzi Ci do głowy, to papka z lnu. Lepiej zalać ją gorącą, nie zaś zimną wodą. Ukrop zabija enzymy, uruchamiające cyjanogenezę, czyli przekształcanie glikozydów w cyjanowodór.

Z kolei namoczenie mielonego lnu w chłodnej wodzie przyspiesza uwalnianie cyjanodowodoru. 

Ile cyjanidów jest w siemieniu? Ich zawartość w surowym lnie może wahać się od 124 do 196 mikrogramów na gram. Wg innych danych związki cyjanogenne stanowią 0,1-1,5% ziaren. Nie oznacza to, że uwolni się z nich tyle samo cyjanowodoru.

Jak przygotować siemię lniane? Uważaj na cyjanek.

Jak przygotować siemię lniane – ile surowego lnu można zjeść?

Zupełnie bezpieczne jest 1 do 2 łyżek mielonego, surowego lnu dziennie zalane letnią wodą dla uwolnienia śluzu. Tak radzi dr Henryk Różański.

Istnieje badanie z 1994 r., z którego wynika, że można śmiało konsumować aż 60 gramów surowego, mielonego siemienia, czyli ok 8 łyżek dziennie (1 łyżka ziaren to 8-9 gramów).

Wygląda jednak na to, że przy tej ilości zbliżamy się do cienkiej, czerwonej linii.

Żeby w organizmie powstała trująca dawka cyjanowodoru, trzeba byłoby zjeść 100 gramów nasion o zawartości 1-1,5% nitrylozydów. Z 1 grama linamaryny otrzymuje się ponad 109 mg cyjanowodoru. Ze 100 gramów nasion otrzymamy ok. 100 mg cyjanowodoru.

1 mg cyjanowodoru na 1 kg masy ciała to dawka, która może doprowadzić nawet do śmierci.

Zatem 100 mg cyjanowodoru dla osobnika o wadze 100 kg może włączać alarm.

Jest jednak pewne „ale”. Nasz organizm ma zdolność rozkładania cyjanowodoru, pod warunkiem sprzyjających okoliczności.

Jak przygotować siemię lniane – cyjanowodór rozkłada się, gdy…

Cyjanowodór zmienia się w daleko mniej szkodliwe substancje (rodanki) w towarzystwie związków siarki. Pomagają one rodanazie, enzymowi, który znajduje się w ludzkich komórkach, a także w świeżym, enzymatycznym jedzeniu, unieszkodliwić cyjanowodór. Oprócz rodanków, w trakcie rozkładania cyjanowodoru, powstaje również witamina B12.

Wniosek z tego, że organizm musi mieć dostęp do pożywienia bogatego w związki siarki by radzić sobie z cyjanowodorem.

Warto zatem jeść surowy len razem z potrawami zawierającymi np. cebulę, czosnek, szczypiorek.

Glikozydy mają mniejszą siłę do zamiany w cyjanowodór, gdy zje się surowy, zgnieciony len ze świeżym sokiem, czymś mocno kwaśnym. Kwas wstrzymuje działanie linamarazy – jednego z tych enzymów, które uruchamiają powstawanie cyjanowodoru.

Ciekawe jest działanie rodanazy i linamarazy. Gdy mało jest rodanazy w komórkach, uaktywnia się szkodliwy wpływ linamarazy. Komórki zaczynają się dusić. Tak dzieje się w przypadku nowotworów.

Wiadomo, że próby leczenie nowotworów nitrylozydem z pestek brzoskwiń (słynna amigdalina, witamina B17) zostały odrzucone przez medycynę akademicką.

Tymczasem rodanki, jak również witamina B12, na które rozkładany jest cyjanowodór, mają lecznicze działanie.

Jak przygotować siemię lniane - cyjanowodór uwalnia się też z pestek moreli
Jak przygotować siemię lniane

Trucizna nie tylko w lnie

Trzeba zaznaczyć, że samodzielne radzenie sobie organizmu z cyjanowodorem jest niezbędne.

Wg dr Henryka Różańskiego by zaszły reakcje chemiczne prowadzące do powstania cyjanowodoru, enzymy z ziarenek lnu nie są potrzebne. Wystarczą kwasy żołądkowe i mikroflora w jelitach.

Musimy sobie więc radzić z taką trucizną, jak cyjanowodór również dlatego, że siemię lniane to nie jedyne jego potencjalne źródło.

W glikozydy, które mogą się przekształcić w cyjanowodór, obfitują nasiona i liście roślin pestkowych: migdały gorzkie, pestki brzoskwiń i moreli (jest w nich amigdalina, z której również powstaje cyjanowodór), biała koniczyna (ma w sobie podobne glikozydy, co len), kora dzikiej wiśni, pestki jabłka.

Cyjanowodór znajduje się również w dymie papierosowym.

Jak może działać cyjanowodór na człowieka?

Zatrucie cyjanowodorem objawia się osłabieniem, zawrotami głowy, bólem głowy, dezorientacją, utrudnionym oddychaniem, odmą, utratą przytomności, śpiączką, zatrzymaniem akcji serca wreszcie.
Nie snujmy jednak czarnych scenariuszy. Rzadko kto zjada w ciągu kilku godzin 10 dkg pestek z jabłka czy 1500 sztuk migdałów. Właśnie tyle, bo tak wyszło pewnej grupie uczniów, którzy policzyli w ramach zadania klasowego, ile migdałów potrzeba, by ich nauczyciel padł od cyjanowodoru.

Siemię lniane jako antydepresant?

Jeśli myślisz, jak przygotować siemię lniane, ponieważ liczysz na jego antydepresyjne działanie, to możesz się w tym rozumowaniu omsknąć.

Siemię lniane jest w full wypełnione kwasem alfa-linolenowego (ALA), kwasem tłuszczowym z grupy omega-3. Czyli należy do tych zdrowych, wielonienasyconych tłuszczów. Ten kwas nie powstaje sam w organizmie. Z tym, że nie ma konsensusu, czy ALA jest rzeczywiście człowiekowi niezbędny.

Tłuszcze typu omega-3 są bardzo wskazane dla lękowców i ludzi depresyjnych. Najwięcej ALA jest w oleju lnianym. Tyle tylko, że pożytek z nich jest nieduży. Z ALA można pozyskać tylko 10-15% wartości odżywczych kwasu omega-3.

Zobacz, jaka żywność złagodzi stres i depresję: Jedzenie antystresowe, czyli genialna 7-ka.

Jak przygotować siemię lniane – lista pomysłów:

  • zrobić koktajl bananowy z wodą, jogurtem lub mlekiem roślinnym i natką pietruszki + 2 łyżki całych ziaren lnu
  • dodać łyżkę całych ziaren lnu do ciasta naleśnikowego, smażyć „pstrokate” placki
  • dosypać len do jogurtu
  • posypać lnem sałatkę
  • dodać len do owsianki, płatków jęczmiennych lub jaglanych
  • upiec ciastka z płatków owsianych z dodatkiem całych ziaren lnu

A tym masz swój sposób na siemię lniane?

Źródła: dr Różański, Harvard Medical School,

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o