Jaka ashwagandha jest najlepsza, skuteczna i niedroga?

Jaka ashwagandha jest najlepsza na przywrócenie równowagi, uspokojenie i wzmocnienie? Jak nie przepłacić i dostać zdrowy suplement, który pomoże? 9 wskazówek, co sprawdzić.

Przede wszystkim – nie wierz na słowo producentom. Sprawdź 9 podstawowych parametrów suplementu, zanim go kupisz.

Ashwagandha jest często przedstawiana jako nadzwyczajny adaptogen, który radzi sobie praktycznie ze wszystkimi przypadłościami. Warto jednak wiedzieć, że lista przeciwwskazań do łykania ashwagandhy jest długa.

Jeśli interesuje Cię ten temat, sprawdź artykuł: Ashwagandha – dziwne skutki uboczne i dawkowanie

Ashwagandha jest jednym z najlepiej przebadanych ziół. Jej działanie jest widoczne przy:

  • wyczerpaniu nadnerczy
  • nierównowadze hormonalnej
  • stresie
  • bezsenności, wybudzaniu w nocy
  • braku energii

Więcej o korzyściach ashwagandhy dowiesz się z artykułu, jak ashwagandha luzuje gorset stresu.

Jaka ashwagandha jest najlepsza – 9 wskazówek

Pozytywne opinie i badania na temat ashwagandy, przekonują do zakupu tego zioła. Ba, tylko jak wybrać najlepszy suplement, żeby się nie naciąć?

Nieprzyjemnie byłoby wydać kilkadziesiąt złotych na kapsułki, które w ogóle nie działają. Zamiast przypływu energii i uspokojenia, można byłoby się jeszcze bardziej zdenerwować i zdołować. Oto 9 pytań, na które odpowiedź musisz znaleźć, wybierając suplement.

Jaka ashwagandha jest najlepsza – dlaczego KSM-66 jest dobry?

Preparaty z ashwagandhy można wytwarzać z samego korzenia jak i z mieszaniny korzeni i liści rośliny. Mieszanka jest gorszym rozwiązaniem. Liście mają więcej witaferyny A, jednego z aktywnych witanolidów w ashwagandzie. Witaferyna A chroni serce, działa antyzapalnie, reguluje układ odpornościowy, wstrzymuje starzenie się organizmu, ma też właściwości antyrakowe.

Jednocześnie witaferyna A w zbyt dużych ilościach może być trująca.

Zatem wyciągi z korzenia ashwagandhy są lepsze niż wyciągi z liści i korzeni. Zresztą w ajurwedzie wykorzystuje się korzeń witanii, nie liście.

Ekstrakt KSM-66 to wyciąg wyłącznie z korzeni ashwagandhy. Ma on zrównoważone proporcje witanolidów. Witaferyny A jest tam tyle, ile w surowcu – korzeniu.

Wniosek: szukaj preparatów oznakowanych KSM-66. Żeby mieć pewność, co do surowca, którym powinien być korzeń, nie zaś mieszanka korzenia i liści.

Dodatek pieprzu zwiększa biodostępność ashwagandhy

Piperyna zawarta w pieprzy zwiększa przyswajalność ashwagandhy. To podobnie jak w przypadku kurkumy – kurkumina lepiej się wchłania w obecności piperyny (zobacz: Kurkuma właściwości antydepresyjne i złote mleko).

Wniosek: sprawdź, czy preparat ashwagandhy ma min. 10 mg czarnego pieprzu w każdej dawce.

Jaka ashwagandha jest najlepsza – taka, która ma co najmniej 5% witanolidów

To witanolidy zawarte w ashwagandzie łagodzą stres, ułatwiają zasypianie i nieprzerwany sen, pomagają nadnerczom w regeneracji.

Przetwarzanie surowego korzenia wpływa na zawartość witanolidów w preparacie. Wg analizy HPLC, na podstawie której określa się zawartość witanolidów w ekstrakcie przygotowanym metodą KSM-66, powinno być ich minimum 5%. Choć są produkty, które mają nawet 12,5% witanolidów w porcji. Inne techniki pomiaru (grawimetria) są mniej restrykcyjne. Dzięki temu można podawać wyższe wartości – 8-15%.

Wniosek: szukaj ashwagandhy min. 5% witanolidów, mierzone za pomocą analizy HPLC.

Najlepsza ashwagandha to zbadana przez niezależne laboratorium

Badanie powinno być przeprowadzone w celu sprawdzenia czystości preparatu – to raz. Dwa – powinno potwierdzić zawartość aktywnych substancji, czyli skuteczność suplementu.

Wniosek: Szukaj suplementu, na którym jest informacja, że został przebadany przez niezależne laboratorium.

Czy jest certyfikowana bio?

Producent musi spełniać określone warunki, by nazwać produkt organicznym. Dotyczą one wszystkich etapów produkcji, m. in.:

  • transportu
  • przechowywania
  • składu gleby
  • umiejscowienia pól uprawnych
  • źródeł zaopatrzenia w nasiona
  • kontroli nawozów
  • metod zbierania surowca
Wniosek: szukaj produktów organicznych, z certyfikatem.

Jaka ashwagandha jest najlepsza – wolna od GMO

Spory, czy GMO jest szkodliwe czy nie, trwają. Zanim długofalowe efekty modyfikacji genetycznych pokażą swoje oblicze, lepiej wybierać produkty wolne od GMO.

Wniosek: unikaj preparatów, na których nie ma informacji, czy są wolne od GMO.

Istotne, choć nie dla wszystkich – czy ashwagandha jest wegańska

Jeśli nie chcesz jeść produktów zwierzęcych, szukaj w opisie informacji, czy w kapsułkach użyto żelatyny.

Wniosek: nawet jeśli jesz mięso i produkty pochodzenia zwierzęcego, lepiej wiedzieć, czy w kapsułce jest żelatyna.

Sztuczne dodatki i wypełniacze? To nie jest najlepsza ashwagandha

Niektóre dodatki stosowane w suplementach są mniej szkodliwe, niż te, których zdecydowanie należy unikać:

  1. Sztuczne barwniki
  2. Oleje utwardzone
  3. Ołów, rtęć, polichlorowane bifenyle (PCB, kancerogenne związki chemiczne występujące w plastikach)
  4. Talk lub krzemian magnezu
  5. Dwutlenek tytanu
Wniosek: czytaj etykietę, żeby sprawdzić, czy w składzie nie ma szkodliwej substancji.

Ile kosztuje jedna dawka?

Cena za dawkę to również wyznacznik najlepszej ashwagandhy. Jeśli znajdziesz suplement, który spełnia Twoje oczekiwania, policz, ile kosztuje jedna porcja. Wystarczy podzielić cenę opakowania produktu, przez liczbę kapsułek, czy dawek. Potem trzeba sprawdzić, ile miligramów ashwagandhy mieści się w jednej porcji. Po takich porównaniach łatwiej będzie zdecydować, jaka ashwagandha jest najlepsza dla Ciebie.

Edit: czy to jest ashwagandha standaryzowana

Warto wspomnieć o standaryzacji. Zapewnia on, że w każdej porcji suplementu jest określona zawartość substancji aktywnej. Np. 5% masy każdej kapsułki stanowią witanolidy. Jeśli kupuje się ashwagandhę w proszku, to nie ma gwarancji, czy znajduje się w niej stała ilość witanolidów. Przy ashwagandzie mielonej, którą można znaleźć w sklepach internetowych, nie ma informacji o zawartości witanolidów. Jest to po prostu trochę inny produkt niż ashwagandha standaryzowana. Sproszkowana ashwagandha jest fajna jako dodatek do koktajli czy herbat.

Wiesz już, na co zwrócić uwagę, kupując najlepszą ashwagandhę.

Pozostaje mi życzyć jak najszybciej widocznych efektów.

Źródła:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11116534 (badania dot. wpływu na cholesterol, hypoklikemię i działania moczopędnego)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23723668 (badania dot. menopauzy)
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3573577/ (dotyczą badania z wykorzystaniem placebo na ludziach).


Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o