Maca, odżywczy mit czy hit dla zestresowanych?

Maca, czy to inkaskie złoto tylko się świeci, czy rzeczywiście może pomóc w chronicznym zmęczeniu i stresie? Pewne jest, że maca jest bogata odżywczo. Głównie w wapń, żelazo i potas, jak również w niezbędne nam aminokwasy. Nie jest to jednak ewenement wśród roślinnych pokarmów.

Maca, superfood, adaptogen, od kilkunastu lat towar eksportowy Peru, ma świetny marketing. Nie wiadomo jednak, ile i jakie dokładnie wartości odżywcze ma proszek z niej produkowany. Dane są niekompletne a często mocno rozbieżne. Maca ma jednak kilka unikatowych cech , w tym mocno kontrowersyjnych.

Wartości odżywcze maca – nie do końca znane

Przyglądając się wartościom odżywczym korzenia, można popaść w konsternację. W jednym źródle twierdzą, że bulwa ma 250 mg wapnia w 100 gramach, w innym – 400 mg. W jednym miejscu czytam, że w 100 gramach znajduje się 2000 mg potasu, znowuż na następnej stronie – tylko 1600 mg.

Z kolei żelaza w maca jest 15 mg bądź 72 mg. I bądź tu mądry.

I jeszcze jedna nieścisłość.

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

Często powielana jest informacja, że sproszkowana bulwa ma witaminy A i E, ale jej potwierdzenia nie ma w żadnych zestawieniach (USDA, amerykańska baza o składnikach odżywczych). Skąd się wzięły w artykułach? Nie wiadomo. Może z rozpędu, skoro maca to super jedzenie.

Maca - wapń
Maca – wapń

Maca – składniki odżywcze, czy aż tak wybitne?

Zasobności odżywczej inkaskiego skarbu nie da się jednak, jakby nie patrzeć, odmówić. Ma naprawdę dużo wapnia i potasu jak na roślinę. Choć soja sucha (240 mg/100 gramów), natka pietruszki (193 mg/100 gramów), fasola biała sucha (163 mg), jarmuż (157 g), nie wspominając o nasionach maku (1266 mg/100 g), migdałach (239 mg), orzechach laskowych (186 mg), wcale jej wiele nie ustępują. A nawet przewyższają, bidulkę.

Jeśli zaś chodzi o potas, którego nasza roślinka zawiera 1600-2000 mg w 100 g sproszkowanego korzenia, to porównywalne są osiągi kakao (1927 mg/100 g), moreli suszonych (1666 mg) czy fasoli białej, suchej (1188 mg), a także…koncentratu pomidorowego 30% (1072 mg). Choć on ma już mniej znacznie potasu niż maca, ale jednak sporo.

Lepidium meyeni (maca) wartości odżywcze 100 gramów:

Maca - wartości odżywcze, czy aż tak wybitne?
Maca – wartości odżywcze, czy aż tak wybitne?

Maca – źródło białka

Co jeszcze wyróżnia maca na tle innych roślinnych pokarmów? Korzeń tego warzywa ma dużo białka – 20 g w 100 gramach. W białku zaś znajdują się aminokwasy, które musimy pozyskiwać z jedzenia, bo nasz organizm sam ich nie wytwarza. Nasz bohater ma 6 z 9 takich kwasów (jedni mówią, że aminokwasów egzogennych, czyli czerpanych z jedzenia, jest 9, inni, że 10).

Warto jednak zauważyć, że soczewica ma komplet aminokwasów egzogennych. Tyle tylko, że bardzo mało metioniny i cysteiny. Te braki można zrekompensować, jedząc soczewicę z ziarnami: ryżem czy zbożami (pszenica, żyto) bądź kukurydzą.

Maca odżywia zmęczone nadnercza

Trawa pieprzowa, bo tak zwie się również do inkaskie złoto, jest adaptogenem (zobacz: adaptogen – co to jest). To znaczy, że normalizuje funkcje organizmu, gdy otoczenie stawia wyzwania i stresuje. Adaptogeny robią to poprzez przywrócenie hormonów do właściwego poziomu.

Jeśli długo, chronicznie tkwisz w stresie, to organizm stara się do tych warunków dostosować. Zobacz, jakie hormony i reakcje uruchamiają się w stresie i co dzieje się, gdy trwa on przez dłuższy czas: Zmęczenie nadnerczy, objawy i pogromcy mitów.

Bulwa może w takich sytuacjach odciążyć organizm, równoważąc hormony. Jednocześnie nie trzeba za to płacić skutkami ubocznymi.

Tutaj zaczynają się schody. Z jednej strony mówimy o adaptogenie, równoważącym hormony. Z drugiej zaś – roślina ta podnosi estrogen u kobiet. Niektóre kobiety dobrze to znoszą, inne zaś cierpią na tkliwość piersi, podrażnienie i bolesność całego ciała. Poza tym nadmiar estrogenu jest niepożądany w przypadku mięśniaków, guzów w macicy. Peruwiański korzeń powoduje większe ukrwienie narządów rodnych.

Naturopaci radzą wypróbować na sobie działanie bulwy. Nie można zatem jednoznacznie stwierdzić, że maca bezwzględnie pomaga jako adaptogen. Adaptogen z założenia nie może naruszać równowagi organizmu i dawać skutków ubocznych.

Część druga o maca nastąpi.

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o