Magnez na stres. Zadziała, czy lepiej zjeść czekoladkę?

Magnez na stres, czy nie lepsza jest czekolada?
Magnez na stres, czy nie lepsza jest czekolada?

Magnez na stres jest dobry, jak głosi wiele pozytywnych artykułów i badań. Odwróćmy jednak kota ogonem – dlaczego tak kiepsko się czujemy, skoro energia, spokój i zdrowie są na wyciągnięcie ręki po tabletkę? Czy magnez faktycznie łagodzi stres, lęk, nerwowość?

W skrócie:

  • Magnez na stres – dobry pomysł, ale przy słabych objawach lęku i depresji
  • Najlepiej brać w połączeniu z B6

Magnez jest bardzo polecany na ataki paniki, stres, nerwy, bezsenność, zespół napięcia przedmiesiączkowego, itp.

Nie ma jednak jednoznacznych dowodów, czy magnez jako suplement diety działa na stres.

Z jednych badań dowiadujemy się, że tak, wielce prawdopodobne, że nerwowe wibracje opadną po tabletce. Inne opracowania tego nie potwierdzają.

Magnez na stres – dlaczego ten pierwiastek jest clue?

Magnez jest ważny. Bierze udział w ponad 300 reakcjach chemicznych, które zachodzą w ciele, gdy oglądasz film, śpisz, czy rozmawiasz o podwyżce.

Można mieć niedobór magnezu, jak prawie 70% Amerykanów czy Francuzów w średnim wieku. W efekcie cierpieć na cukrzycę typu II, nadciśnienie czy choroby naczyń krwionośnych.

Magnez wpływa na mechanizm reakcji stresowej, który obejmuje: układ limbiczny – podwzgórze – przysadkę – układ korowo-nadnerczowy.

Magnez osłabia wyrzut i odpowiedź układu korowo-nadnerczowego na hormon ACTH. Hormon ten pobudza korę nadnerczy do wydzielania m. in. kortykosteroidów, co ma miejsce, gdy zaczyna Cię dławić w gardle z paniki.

Niedobór magnezu objawia się depresją, skłonnością do myśli samobójczych – to potwierdzone.

Są badania, w których magnez wypada dobrze jako suplement na stres.

Udowodniono, że przyjmowanie 450 mg magnezu przez 12 tygodni dało u starszych pacjentów z cukrzycą typu II takie same efekty jak stary trójpierścieniowy lek przeciwdepresyjny Imipramine.

Raportowano także poprawę dzięki magnezowi przy manii, chorobie dwubiegunowej, chronicznym zmęczeniu.

Magnez na stres, czy nie lepsza jest czekolada?
Magnez na stres, czy nie lepsza jest czekolada?

Magnez na stres, ale także na nierozłącznych Flipa i Flapa, czyli depresję i stany lękowe

W badaniach na myszach wyszło, że przy brakach magnezu stany lękowe są częstsze. Uzupełnienie magnezu skutkowało obniżeniem napięcia lękowego.

W stresowych sytuacjach, np. egzamin, człowiek wydala w moczu więcej magnezu. Utrata magnezu oznacza, że nie może on kontrolować odpowiedzi organizmu na stres, czyli nie pozwolić układowi podwzgórze-przysadka-kora nadnerczy na rozhulanie.

Magnez osłabia wydzielanie hormonów stresu w centralnym (ACTH) i peryferyjnym (kortyzol) układzie hormonalnym.

Jak konkretnie magnez działa w odpowiedzi na stres?

Glutaminian (kwas glutaminowy) to podstawowy neuroprzekaźnik pobudzenia w mózgu w stresie.

Glutaminian jest odpowiedzialny za mobilizację systemu nerwowego, która przeradza się w stres, panikę, histerię. To on sprawia, że trzęsą się ręce, żołądek wiąże się w supeł, na skórze lśnią kropelki zimnego potu.

Magnez obniża nadmierne pobudzenie neuronów przez glutaminian poprzez hamowanie działania receptorów tego aminokwasu.

Magnez wpływa też na działanie innego receptora, który włączony jest w reakcje organizmu na glutaminian. Reguluje on wydzielanie glutaminianu, aktywność aminokwasu GABA, który jest hamulcowym dla całego układu nerwowego oraz hormonów wpływających na nerwy w ogólności.

Im więcej dostępnego kwasu GABA, tym słabsze wydzielanie glutaminianu. 

Im większa nierównowaga pomiędzy obydwoma aminokwasami, GABA i glutaminianem, tym bardziej utrwalona nerwowość.

Magnez na stres - tabletki z magnezem mogą pomóc, ale czekolada ma też plusy
Magnez na stres – tabletki z magnezem mogą pomóc, ale czekolada ma też plusy

Czy magnez na stres może zastąpić leki uspakajające?

Skoro magnez tak świetnie wpływa na objawy lęku i stresu, to może zastąpi benzodiazepiny? – zadali sobie pytanie badacze.

Na podstawie 18 badań można stwierdzić, że szczęka z wrażenia nie opada.

Przyjmowanie magnezu pomagało czasami, gdy uczestnicy badań mieli słabe lub umiarkowane stany pobudzenia nerwowego. 

Przy czym najlepsze efekty osiągano tylko, gdy magnez podawany był razem z witaminą B6.

Nie we wszystkich badaniach uwzględniono reakcję na placebo. Tam, gdzie badacze przyjrzeli się, jak ludzie odpowiadają na placebo w porównaniu z magnezem, okazało się, że badani czuli wyraźny wpływ placebo na samopoczucie.

Może więc lepiej zjeść czekoladę?

Przeczytaj też: Niedobór magnezu, 15 lampek ostrzegawczych.

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o