Nerw błędny i 16 sposobów, jak radzić sobie ze stresem

Kiedy gnębią cię szumy uszne, czujesz kluchę w gardle, dolegają wrzody, w jelitach burczy i wzdyma, masz niezdrowy pociąg do jedzenia, depresję, to wiadomo, że musisz uspokoić nerwy. A konkretnie jeden nerw – błędny. Tutaj masz 10 łatwych do wykonania w domu sposobów, jak się wyciszyć i zrelaksować, stymulując nerw błędny, by osiągnąć optymalny stan flow.

Nerw błędny jest częścią układu przywspółczulnego.

Sprawia on, że ciało wycisza się po mobilizacji do walki. Układ przywspółczulny działa odwrotnie do układu współczulnego, który spina organizm do reakcji w razie zagrożenia.

Układ współczulny odpowiada za przyspieszone bicie serca w walce.

Układ przywspółczulny – za spowolnienie i uspokojenie serducha.

To tylko przykład.

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

Nerw błędny jest fascynujący, ze względu na różnorodność zadań, które pełni.

Jeśli nie działa, jak powinien, objawy stresu utrzymują się, chociaż lew przestał nas gonić i siedzimy bezpiecznie na drzewie. Moglibyśmy się więc wyluzować. Tymczasem ciało nie wychodzi ze stanu walki.

Nazwa nerwu błędnego nie bierze się znikąd. Wije się on i rozgałęzia, oplatając narządy od mózgu aż po jelita. Biegnie on przez twarz od strony policzka, szyję, klatkę piersiową, serce, narządy układu pokarmowego. Wędruje więc i błądzi po najważniejszych miejscach organizmu.

Nerw błędny można podrażnić, np. szybko wstając do pozycji pionowej bądź jedząc zbyt obfity posiłek. Wtedy dochodzi do omdleń.

Nerw błędny przekazuje bodźce od układu pokarmowego do mózgu, a także z powrotem.

  • Kiedy jesteś syty, mówi mózgowi, że już wystarczy, odłóż ten talerz.
  • Kiedy jesteś głodny, wysyła sygnał – nie ma co trawić, układ pokarmowy nie musi pracować.

Wszystko jest ok, o ile nerw błędny działa jak powinien. W równowadze z układem współczulnym.

Kiedy ty jesteś w równowadze – nie jesteś zbyt pobudzony i spięty lub przesadnie ospały.

Nerw błędny i jego funkcje starają się wykorzystać lekarze.

Jest metoda na masowanie nerwu błędnego z boku, na szyi, pod żuchwą, tam, gdzie można wyczuć puls.

Delikatne masowanie tego miejsca spowalnia bicie serca. Jest to sposób na pomoc osobie, której skoczyło tętno i ciśnienie. Zadziała, jeśli przyczyna leży w działaniu nerwu błędnego.

Próbuje się stymulować impulsami elektrycznymi nerw błędny, by leczyć choroby: od padaczki po depresję poprzez Alzhaimera, szumy uszne, lęki, stany zapalne. Do tych celów stosuje się specjalne symulatory nerwu błędnego, wszczepiane pacjentom.

Są próby wykorzystania stymulacji nerwu błędnego, żeby regulować poczucie sytości. Skoro nerw błędny przesyła informacje na ten temat do mózgu, to można go pobudzać, by leczyć nadwagę lub niedowagę. Nie wnikając w podłoże psychiczne kłopotów na tym polu, rzecz jasna.

Kiedy przetnie się nerw błędny, kończą się bóle żołądka związane z wrzodami.

Jak się uspokoić się, gdy ciśnienie rośnie, serce szybko bije, pocisz się, zasycha ci w ustach i w ogóle jest źle?

Rób to, co stymuluje nerw błędny, a tym samym rozluźnienie:

  1. obmyj twarz zimną wodą lub przyłóż kostki lodu do skóry
  2. poleż na lewym boku (notabene zaleca się to kobietom w ciąży i nie tylko w razie palpitacji serca)
  3. pośmiej się od serca
  4. oddychaj przeponą (czyli nie płytko, górą, lecz z głębokimi wydechami, rozszerzającymi żebra)
  5. pośpiewaj, pomrucz, pomantruj
  6. przepłucz gardło, gurglając wodę (mam nadzieję, że wiadomo, o co chodzi)
  7. poparskaj, wydawaj różne dźwięki wprawiając usta w ruch – tak, jak robią to dzieci, bo dzieci wiedzą, co robią
  8. pokaszl
  9. napinaj i rozluźniaj mięśnie brzucha
  10. poćwicz jogę (pies z głową do dołu i z głową do góry)
  11. pomedytuj
  12. idź na spacer, bierz kąpiel słoneczną, kiedy można
  13. stosuj post przerywany – nerw błędny wysyła sygnał do mózgu, że nie trzeba trawić i można odpocząć. Post przerywany poza tym sprzyja neurogenezie, produkcji nowych komórek nerwowych.
  14. jedz pokarmy bogate w składniki wspierające układ nerwowy lub suplementuj się: cynk, magnez, omega 3
  15. jedz probiotyki, żeby tworzyć dobrą mikrobiorę w jelitach
  16. daj się pomasować (ważna jest cześć szyi przy podstawie czaszki, jeśli jest spięta, to znaczy, że nerw błędny nie czuje się komfortowo. Może to powodować bóle głowy).

Co robi dobrego nerw błędny, gdy dobrze działa?

  • ogranicza stany zapalne, pozwala na regenerację
  • wspomaga zapamiętywanie
  • dzięki niemu oddychamy (neuroprzekaźnik, acetylocholina, wydzielany przez nerw błędny, sygnalizuje płucom, by oddychały)
  • reguluje skurcze serca (napływ acetylocholiny zwalnia puls)
  • relaksuje (acetylocholina w przeciwieństwie do kortyzolu i adrenaliny wydzielanych w momencie stresu, relaksuje)
  • wysyła sygnały z jelit do mózgu
  • ma wpływ na orgazm u kobiety, ponieważ łączy pochwę, szyjkę macicy i macicę
  • kontroluje wydzielanie śliny
  • odpowiada za przełykanie
  • stymuluje wydzielanie łez
  • steruje wydalaniem
  • nadzoruje nasze zachowania społeczne (kontakt wzrokowy, emocje, kontroluje wydzielanie oksytocyny, hormonu ważnego w kontaktach z innymi ludźmi)

Kiedy nerw błędny jest nie w formie, to są efekty:

  • mgła w głowie
  • depresja, podenerwowanie
  • omdlenia, kręcenie się w głowie
  • kłopot z przełykaniem
  • nierówne bicie serca,
  • refluks
  • zaparcia
  • chroniczne zmęczenie
  • stany zapalne
  • otyłość
  • bóle głowy
  • choroby psychiczne

Jeśli gadki o duchowości cię śmieszą i nużą, podejdź do sprawy nerwów czysto fizjologicznie. Zadbaj o nerw błędny. Dróg do spokoju może być wiele. Gdy układ współczulny i przywspółczulny są w równowadze, człowiek ma najlepsze okoliczności, by pracować i działać w stanie „flow”.

Gdy jednak chcesz skończyć z problemem nerwów u podstawy, czyli pozwolić sobie na salto w myśleniu, spychając ego na drugi plan, zajrzyj do artykułu o tym, jakie są sposoby na bezsenność, gdy wszędzie bajają o lawendzie.

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o