Przewlekły stres głodzi mózg, czyli 50-letni staruszek

Przewlekły stres powoduje, że mózg kurczy się jak wysuszone jabłko, a pamięć działa jak dziurawe sito. Bezpośrednim winowajcą jest kortyzol. Hormon jest wyrzucany, gdy przewlekły stres trzyma Cię za twarz lub spinka atakuje nagle. Efekty są bolesne zwłaszcza dla kobiet.

Przewlekły stres to groźny zawodnik, również dlatego, że niedoceniany.

Nie masz jeszcze 50-tki, a coraz częściej zapominasz słów i po co idziesz do sklepu. Nie potrafisz zapamiętać 6-cyfrowego hasła do przelewu. Skleroza czy demencja? Śmiejesz się z siebie, ale w głębi czujesz niepokój. Nie, to niemożliwe – demencja dotyczy tylko starych ludzi.

Niestety, nie tylko. Z badania, którego wyniki opublikowano w czasopiśmie Neurology, wynika, że długotrwały stres niszczy mózg.

Dotyka to osób w średnim wieku, około 50-tki. Nawet, gdy nie skarżą się one na wyraźne zaniki pamięci.

Istnieje związek między wysokim poziomem kortyzolu, hormonu stresu a kurczeniem się mózgu i jego sprawnością.

Alarm, kortyzol i mózg odcięty

Kortyzol to jeden z kluczowych hormonów stresu, odpowiedzialny z reakcję walcz lub uciekaj. W stresie nadnercza uruchamiają produkcję kortyzolu. Powoduje on zamknięcie wielu, niepotrzebnych w momencie zagrożenia, funkcji organizmu, w przygotowaniu go do walki, przetrwania.

Gdy kryzys mija, poziomy kortyzolu spadają, ciało wraca w tryb zwykłego funkcjonowania. Niezauważalne zmiany w mózgu jednak już się zadziały.

Jeśli przycisk „alarm” pozostaje wciśnięty, ciało pozostaje w trybie gotowości do walki.

Przewlekły stres prowadzi to do depresji, chorób serca, przybierania na wadze, kłopotów ze snem, problemów z koncentracją i pamięcią.

Te ostatnie to efekt głodnego mózgu.

Mózg potrzebuje składników odżywczych i tlenu.

Gdy kortyzol każe ciału wejść w tryb przetrwania, paliwo jest przeznaczane przede wszystkim na potrzeby ciała. Do mózgu trafia mniej składników odżywczych.

Stres i demencja u młodych

Istnieje związek między wysokim poziomem kortyzolu i zagrożeniem demencją. Zwykle badania na ten temat dotyczyły starszych osób oraz obszaru w mózgu zwanego hipokampem.

W omawianym badaniu skupiono się na kobietach i mężczyznach w wieku przeciętnie 48 lat. Badaniu rezonansem magnetycznym poddano cały mózg, nie tylko obszar hipokampu.

Do badania wybrano 2000 osób bez objawów demencji. Przeszły one różne testy psychologiczne mierzące ich umiejętność kojarzenia.

Po 8 latach do wstępnego badania, grupę znów poddano ocenie.

Zbadano poziom kortyzolu we krwi na czczo. Wykonano rezonans mózgu i testy na myślenie.

Okazało się, że osoby z najwyższymi poziomami kortyzolu, z uwzględnieniem wpływu palenia, masy ciała, wieku i płci, mają największe kłopoty z pamięcią.

przewlekły stres

Przewlekły stres – głową muru nie przebijesz, a po co tracić pamięć i zdrowie?

Przewlekły stres wpływa na strukturę mózgu

Wysoki kortyzol występował, gdy w rezonansie wychodziły uszkodzenia w tej części mózgu, która odpowiada za rozprowadzanie informacji po całym organie (corona radiata, wieniec promienisty) oraz w ciele modzelowatym, łączącym obie półkule.

Ludzie z wysokim kortyzolem mieli też mniejsze cerebrum, czyli główną część mózgu, na która składają się dwie półkule odpowiedzialne za myśli, emocje, mowę i funkcje mięśni.

Jeśli u ludzi w średnim wieku widać naruszenia struktury mózgu pod wpływem przewlekłego stresu, to co dopiero będzie, gdy wejdą oni w 7-, 8- czy 9-tą dekadę życia?

Przewlekły stres bardzo niebezpieczny szczególnie dla kobiet

Ważna uwaga – w badaniu wykazano, że rozmiar głównej części mózgu (cerebrum) zmniejszył się jedynie u kobiet.

To dlatego, że estrogen podnosi kortyzol. Tymczasem 40% kobiet, biorących udział w badaniu stosowało hormonalną terapię zastępczą, czyli uzupełniało estrogen.

Wniosek jest jeden – trzeba ogarnąć przewlekły stres na już. Jeśli jesteś kobietą, jeszcze szybciej.

Znaleźć swój sposób na wyjście ze szkodliwego trybu alarmu.

W sumie to proste – wystarczy nie traktować swoich myśli poważnie.

Stres przydaje się tylko wtedy, gdy goni Cię tygrys w dżungli albo wpadasz w poślizg.

Nie wtedy, gdy staje się stałym elementem Twojej codzienności.

Z życzeniami spokoju 🙂

 

Źródło: https://edition.cnn.com/2018/10/24/health/stress-memory-loss-under-50-study/index.html?fbclid=IwAR1ZM13-5suiKr393dh41w-y9yT6V0cVyMpr-FM3DkdrVxfE3bLWwjzTt3w

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o