Sprawdzone sposoby na stres, 15-tka dla nerwusów

Swoje sprawdzone sposoby na stres ma pewnie każdy. Czasami jednak nie wystarczają i trzeba szukać nowych. Wśród tych 15 wskazówek nie znajdziesz propozycji w stylu: spotkaj się z przyjaciółmi, wybierz się na koncert, zadzwoń do przyjaciela i utnij sobie 2-godzinną pogawędkę. Ostatnią rzeczą, której pragnie wyczerpany stresem introwertyk, jest intensywny kontakt z innymi ludźmi.

Sprawdzone sposoby na stres, które znajdziesz poniżej działają, choć nie jak różdżka wróżki ze Shreka. Mają podstawową zaletę – są dobre dla introwertyków. Kiedy któryś sposób przypasuje Ci wyjątkowo i będziesz do niego wracać, stanie się Twoim rytuałem. Samo przygotowanie do dekompresji w stanie stresu stanie się czynnością odprężającą. Zadziała odruch psów Pawłowa.

Jakie więc są te sprawdzone sposoby na stres?

1. Sprawdzone sposoby na stres – oddychanie

Wdech i długi wydech uspakajają. Na początku trudno zrobić długi wydech, ale po kilku, czy kilkunastu razach oddech jest coraz dłuższy, a ciało się relaksuje. Zaobserwuj, czy oddychasz płytko, nosem, czy podnosi się przepona – skup się na okolicach mostka. Czy rozszerzają się żebra z przodu i z tyłu? Czy powietrze dochodzi do końca płuc, napełnia je całkowicie?

2. Sprawdzone sposoby na stres – ruch fizyczny

Jakikolwiek, najlepiej na świeżym powietrzu. Nawet spacer pomaga. Kiedy mięśnie pracują, to dociera do nich tlen. Zmuszone do wysiłku, będą musiały się naturalnie rozluźnić. Poziom napięcia opadnie, przynajmniej na pewien czas.

3. Sprawdzone sposoby na stres – odsunięcie w czasie

Umów się ze sobą, że zaczniesz się martwić za 15 minut, albo jutro. Takie mini zarządzanie stresem działa dobrze w przypadku nerwów związanych z konkretnym wydarzeniem. Gdy np. czekasz na wynik badania lekarskiego, sprawdzian szkolny czy egzamin, masz rozmowę o pracę, itp. Można też spróbować umówić się ze sobą – wyznacz sobie czas, w którym możesz dowoli martwić się i stresować, np. przez najbliższe pół godziny. Wystresuj się przez ten czas na maksa, a potem odpuść. Jeśli brakuje Ci stresu, wyznacz sobie kolejny blok czasowy na nerwy. Czy nie jest tak, że jesteśmy przyzwyczajeni do stresu i czujemy się nieswojo, podpełza do nas poczucie winy, gdy go nie ma?

4. Sprawdzone sposoby na stres – przywołuj w myślach przyjemności

Spróbuj myśleć o rzeczach przyjemnych. Z pełną premedytacją. Nie wyrzucaj sobie, że teraz nie czas na to. Kiedy wracasz do złych myśli, z uporem maniaka wracaj do przyjemnych obrazów.

5. Sprawdzone sposoby na stres – medytacja, ale bez przesady

Każdy moment, ułamek sekundy życia w tym wcieleniu powinien być medytacją. Jeśli jest przeżywany z pełną uwagą, świadomością, skupieniem na danej czynności, to myśli wybiegające, złe, stresujące, odchodzą na bok. Siadanie do medytacji, wyłączanie się na jakiś czas, praca z oddechem, mogą być dobre, ale co będzie, jak wrócisz do codziennego kołowrotka? Co będzie, jak ktoś lub coś przerwie Ci medytację? Będziesz mieć tyle mnisiego spokoju, że nie dasz się wybić z równowagi?

6. Sprawdzone sposoby na stres – kocyk, łóżeczko, ciepła wanna, świeczka, muzyka

To stare, dobre sposoby, które wprowadzają w przytulność, owijają zestresowane ciało woalem przyjemnego nastroju. Dają radę, o ile nie jesteś hardkorowym nerwusem.

7. Sprawdzone sposoby na stres – daj głos

Wyrzucenie z siebie dźwięków, rozluźnia przeponę i wprowadza ciało w relaksujące wibracje. Można śpiewać, buczeć, muczeć, sapać, jęczeć. Jęczenie pomaga w bólu. Jest to dość wstydliwe, ale ma moc. Spróbuj w samotności, żeby się jeszcze bardziej nie spinać.

8. Sprawdzone sposoby na stres – pogódź się

Pozwól sobie na stres, zgódź się, że jest w Tobie. No cóż, tak po prostu jest i nie ma co stawiać się w opozycji. Stan walki jeszcze bardziej potęguje napięcie. Niech sobie będzie, prędzej czy później pójdzie sobie. Przyjrzyj się myślom, które go wywołują? Czy naprawdę sytuacja jest aż tak zła, że musisz chodzić z zaciśniętymi zębami, spiętą żuchwą, mięśniami skamieniałymi na karku i plecach? Naprawdę za 10 sekund ktoś Cię napadnie i musisz być w gotowości do obrony życia? W 99,99 % przypadków – nie. Prawie zawsze chodzi o stres przewlekły, utkany i potęgowany przez wir myśli.

Przeczytaj: Przewlekły stres głodzi mózg, czyli 50-letni staruszek

9. Sprawdzone sposoby na stres – zjedz, wypij

Coś przyjemnego lub uspakajającego: dobra herbata, zioła, kawałek czekolady niezbyt słodkiej, banan, łyżka miodu. Uwaga na ciastka, czipsy, inne tego typu rozrywki. Jedzenie na pocieszenie gwarantuje chwilowy, grzeszny hype, by za chwilę wrzucić Cię na konika wyrzutów sumienia. On zawiezie Cię na samo dno piekła.

10. Sprawdzone sposoby na stres – ashwagandha

Ashwaganda jedzona na noc jest dobra. Nie zwala z nóg, nie ogłupia, ale czuć jej wyciszające nadnercza działanie. Ważne jest regularne zażywanie, z przerwami, by nie przyzwyczaić organizmu. Nie jestem specjalistą od dawkowania i składu suplementów, nie mam takiego wykształcenia ani woli, by coś rekomendować w tym zakresie. Wiem tylko, co działa na mnie i staram się ustalić dlaczego.

Przeczytaj: Ashwagandha – luzuje gorset stresu

11. Sprawdzone sposoby na stres – olejki eteryczne

Lawenda, pomarańcza, inne, które lubisz. Można natrzeć nimi skronie, nadgarstki. Można też skropić poduszkę. Możesz też nakropić olejku w zagłębienie dłoni i wdychać aromat jak z inhalatora. Zapachy stwarzają miły, przytulny nastrój. To drobiazg, który daje Ci poczucie, że opiekujesz się sobą. Dobre, prawdziwe, broń boże sztuczne, olejki eteryczne mają moc leczniczą.

sprawdzone sposoby na stres

Sprawdzone sposoby na stres – do wyboru, do koloru, byle było miło

12. Sprawdzone sposoby na stres – moczenie stóp lub kąpiel z chlorkiem magnezu

Magnez uspakaja organizm. Wchłania się również przez skórę. Warto zrobić sobie kąpiel z chlorkiem magnezu (trzeba dodać aż 1-2 szklanki na wannę). Można też wymoczyć stopy w wodzie z chlorkiem magnezu. To usuwa zmęczenie, odpręża cały organizm.

13. Sprawdzone sposoby na stres – pies, kot i głaskanie

Wiadomo, że przytulanie i głaskanie ciepłej sierści relaksuje. Sama obecność zwierząt daje wytchnienie, ulgę w stresie. Oczywiście pod warunkiem, że lubisz zwierzaki i możesz je mieć w domu.

14. Sprawdzone sposoby na stres – napinanie – rozluźnianie

Połóż się i skoncentruj uwagę najpierw na stopach. Napnij je i rozluźnij. Powtórz kilka razy. Potem przenieś uwagę na łydki. Napnij, rozluźnij, kilkukrotnie. Potem uda, następnie pośladki. I dalej – brzuch, ramiona, ręce. Napinaj i rozluźniaj. Technika Jacobsona zadziała poprzez samo zajęcie się swoim ciałem.

15. Sprawdzone sposoby na stres – porządki

Oczyszczanie, sprzątanie, porządkowanie – to mega dekompresory. Spuszczają ciśnienie bardzo konkretnie. Przy czym pamiętaj, że nie zabieraj się za porządki z myślą o szeroko zakrojonych działaniach, np. uprzątnięcie całego mieszkania w jeden wieczór. Nie dasz rady, zmęczysz się okrutnie, zostaniesz z poczuciem klęski. Wybierz sobie kawałek do sprzątania, jedno zadanie. Np. umycie wanny. Zrobione? To dalej – myjesz umywalkę, podłogę, itd. Sprzątanie ma funkcję oczyszczającą i porządkującą, to świetna medytacja w ruchu. Daje poczucie zadowolenia, spełnienia.

Najczęściej stosuję 15-tkę, 10-tkę, 8-kę i regularnie wieczorem szósteczkę.

Powodzenie w spuszczeniu ciśnienia w stresie 🙂

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o