Zioła na stres, 9-ka na zmęczone nadnercza

Zioła na stres i wyczerpanie nadnerczy można podzielić na 3 rodzaje. Adaptogeny to szczególna grupa, bo przywracają równowagę w organizmie. Inne rośliny wyciszają, odprężają oraz dodają energii. Sprawdź te 9 ziół na zmęczone nadnercza.

Zioła na stres – sięgnij po nie, gdy żyjesz w permanentnej nerwicy. Czy czujesz skurcz w brzuchu za każdym razem, kiedy dostajesz kolejnego z setek maili dziennie, lub musisz pójść na kolejne spotkanie? Wypalenie – nie tylko zawodowe- ale przede wszystkim nadnerczy rozwija się powoli, ale konsekwentnie. Razem z Twoją podatnością na stres.

Kiedy stres jest Twoim naturalnym stanem i nie pamiętasz już jak to jest czuć się spokojnym i rozluźnionym, w Twoim organizmie zachodzą zmiany, z których nawet nie zdajesz sobie sprawy.

Kiedy trzeba się ratować ziołami na stres

Ciało odpowiada na stres przy pomocy trójcy: podwzgórza, przysadki mózgowej i nadnerczy.

Dostajesz maila, w którym ktoś wytyka Ci błędy, przypomina, że zapomniałeś przygotować raportu, przesuwa nagle termin spotkania. Rośnie w Tobie złość, poczucie bezsilności, wstyd, strach, itp.

30 sposobów na olejki eteryczne stres

Zostaw stres i napięcie tym, co lubią w tym siedzieć. Zrelaksuj się przy pomocy natury w czystej, skondensowanej postaci. Olejki eteryczne mają ogromną moc. Czy wiesz, że do przygotowania zaledwie kilkunastu mililitrów olejku z lawendy potrzeba kilku kilogramów kwiatów lawendy? Wiesz, że bodźce węchowe docierają do mózgu wyjątkowo szybko, szybciej niż jakiekolwiek inne? Możesz kupić sobie tego mini e-booka, wykorzystać kilka trików na stres i wreszcie spokojnie odetchnąć. Kiedy zdecydujesz, że nie chcesz się stresować, to tak będzie.

Emocje są odbierane przez mózg jako zagrożenie. W niebezpieczeństwie trzeba albo walczyć albo uciekać.

Mózg decyduje, że trzeba się mobilizować. Wysyła informację do podwzgórza, by zaczęło wydzielać hormon (kortykoliberynę). Pod wypływem tego hormonu przysadka rusza z produkcją kolejnego hormonu – kortykotropiny (ACTH). Kortykotropina łączy się z receptorami w nadnerczach. Nadnercza zaś uwalniają kortyzol, hormon stresu.

Jeśli uspokoisz się po nieprzyjemnym mailu i następne godziny upłyną miło i przyjemnie, to nadnercza przestaną wydzielać kortyzol.

Jeśli jednak każdego dnia przyjmujesz na klatę dziesiątki niekomfortowych sytuacji, to organizm wariuje. Trójca podwzgórze-przysadka-nadnercza przesyła sobie sygnały o konieczności obrony. W efekcie kortyzol wciąż się wydziela.

Nadnercza pracują jak mogą, ale przyjdzie czas, że nie dadzą rady.

Zacznie się podkradnie hormonu o nazwie pregnenolon. Od niego zależy produkcja m. in. progesteronu. Cóż, gdy organizm funkcjonuje w stanie zagrożenia, nie czas, by dbał o równowagę hormonów płciowych. Rozmnażanie się nie jest wówczas priorytetem.

Zaczną się kłopoty z insulinoodpornością. Zadaniem hormonu stresu jest zapewnić łatwo dostępny zapas energii, glukozy, by mieć siłę walczyć lub zwiewać na drzewo.

W artykule Dlaczego hormon stresu tuczy, znajdziesz informacje, jakie są fazy wyczerpywania nadnerczy.

W ostatnie fazie nie możesz się rano dobudzić. Cały dzień nie dajesz rady wykrzesać z siebie energii. Nocą zaś nie możesz spać.

Zioła na stres
Zioła na stres – jakie?

Jakie więc zioła na stres?

Adaptogeny – królowie wśród ziół na stres

Najskuteczniej ze zmęczonymi nadnerczami radzą sobie adaptogeny. Pomagają równoważyć hormony. Wyciszają reakcję nerwową.

  • ashwagandha, zwana indyjskim żeń szeniem. Należy wprawdzie do psiankowatych, innej grupy roślin niż żeń szeń właściwy, ale witanolidy zawarte w ashwagandzie mają podobne działanie do ginsenozydów, w które bogaty jest żeń szeń.

O ashwagandzie napisano dużo. Ważne, że to jedno z lepiej przebadanych ziół. Badania pokazują, że ashwagandha jest skuteczna w usuwaniu skutków reakcji stresowych.

Więcej możesz przeczytać o ashwagandzie w tych artykułach: Ashwagandha na stres i depresję

  • rhodiola, czyli różeniec górski. Różeniec może służyć jako zamiennik kawy, ponieważ potrafi pobudzać. Pomaga w regeneracji połączeń komórek nerwowych. Chroni przed stresem oksydacyjnym (zobacz o stresie oksydacyjnym tutaj: Kurkuma właściwości antydepresyjne i złote mleko). Substancje zawarte w rhodioli obniżają kortyzol, także kortykosteron i kortyzon. Przywracają również właściwy poziom serotoniny. Ponadto różeniec chroni układ krążenia przed efektami stresu. Ma właściwości antybakteryjne.

Zioła na stres – uspokajacze

Zioła na stres, które pomagają się rozluźnić, są również super przydatne, gdy wiedziesz nerwowy tryb życia.

Należą do nich:

  • tarczyca

Działa odprężająco, wyciszająca. Dobra, gdy ogarnia Cię lęk. Pomaga na nerwobóle. W tarczycy znajduje się bajkalina i bajkaleina, które łączą się z receptorami aminokwasu GABA. Aminokwas ten hamuje reakcje układu nerwowego, wygasza stres.

  • rumianek

Stary, dobry napar z rumianku podwyższa glicynę. To aminokwas, który pełni rolę przekaźnika w układzie nerwowym. Pomaga ona w koncentracji, poprawia jakość snu, działa przeciwutleniająco. Ponadto glicyna wchodzi w skład kolagenu. Glicyna powstaje w organizmie, ale można ją również znaleźć w pokarmach bogatych w białko. Co ciekawe obecność glicyny wykryto również w przestrzeni kosmicznej.

Rumianek ma też właściwości rozkurczające.

W tej roślinie znajduje się również apigenina, flawonoid która uspakaja i działa nasennie.
Ciekawostka: apigenina znajduje się również w pietruszce, tymianku i czerwonej papryce.

  • lawenda

Jest wyjątkowo bogata w garbniki. Olejek eteryczny z lawendy ma unikatowe właściwości. Składa się z niespotykanej kombinacji substancji: linalolu, geraniolu, furfurolu, pinenu, cyneolu, borneolu.

Linalol – terpen, właściwości sedatywne, przeciwdrgawkowe, zapach konwaliowy. Rozgrzewający i przeciwbólowy.
Geraniol – owadobójczy, przeciwbakteryjny, przeciwnowotworowy
Furfurol (al) – aldehyd, jest mało informacji na jego temat
Pinen – terpen, ma właściwości odstraszające owady, przeciwzapalny, poprawia koncentrację
Cyneol – terpen o kamforowym zapachu, głównie występuje w olejku eukaliptusowym. Rozkurczowy, ułatwia odkrztuszanie, przeciwzapalny.
Borneol – terpen, składnik olejku z drzewa kamforowego.

Olejek eteryczny z lawendy polecany jest na depresję, wzdęcia, nerwicę żołądka, bóle brzucha, bolesne miesiączkowanie, a także artretyzm, łuszczycę, trądzik, nerwobóle.

Zioła na stres, ale energetyzujące i poprawiające samopoczucie

Lukrecja
Adaptogen regulujący poziom hormonów związanych ze stresem.

Żeń szeń
Używany od tysięcy lat na przywrócenie energii w wyczerpaniu, braku chęci do życia.

Przyprawy ogrzewające
Np. cynamon i imbir. Przyspieszają metabolizm, pomagają wyrównać poziom cukru we krwi.

Traganek

To zioło, które w medycynie chińskiej uważa się za podnoszące energię obronną organizmu. Wzmacnia układ odpornościowy. Działa silnie przeciwutleniająco. Wspiera nerki i układ krążenia.

Zioła na stres to jedno, zmiana myślenia to number one

Naturalne wspomaganie odwyku od depresji przy pomocy ziół jest genialne. Może Ci się jednak wydawać, że wystarczy pić napary, wdychać olejki eteryczne, zagryzać suplementami, by wyciszyć depresję i nerwicę.

Zacznij od czegoś innego – od zmiany w myśleniu. Nie utożsamiaj się z myślami. Umysł ma służyć do praktycznych celów. Nie do snucia czarnych scenariuszy.

Spokoju i wypoczętych nadnerczy życzę.

Chcesz poczytać o olejkach eterycznych na stres i depresję? Zapraszam tu: Olejki eteryczne i 27 polecanych na objawy depresji.

Źródło: https://hormonesbalance.com/articles/9-herbs-help-adrenal-stress-exhaustion-always-wired/?fbclid=IwAR2xggPKKAYa1VDy2BQOZDDEEXt99NRrWbuQAg2NDiUJ-S_Htc1TZFPpFlY

Co to za blog?

Dodaj komentarz

avatar
  Subscribe  
Powiadom o